Skip to main content

Jak na správný úchop tužky

Motorika ruky a prstů má pro člověka velký význam po celou dobu jeho vývoje. Aby dítě předškolního věku a kojenec/batole mohlo efektivně používat kreslící a psací potřeby, musí být vyvinuty a procvičovány všechny jeho svaly a klouby od ramenního pletence až po konečky prstů. Docílíte tak správný úchop tužky.

Jak začít cvičit úchop tužky

Malé děti nejprve vezmou předměty a psací potřeby pomocí dlaňového úchopu. Díky psacím potřebám vhodným pro tento úchop, jako jsou plastové pastelky, začnou děti dělat své první jednoduché kreslicí pohyby. Když tyto děti sledujete, tak zjistíte, že používají celou paži. Čím větší jim dáte prostor na kreslení, tím víc si to užijí.

Úchop tužky a jeho další krok

Následuje důležitý přechod pro všechny budoucí pohyby kreslení a psaní, a to je hrstičkový úchop. Pohyby rukou se stávají cílenější, čáry již nejsou nahodilé, jsou kresleny s určitým záměrem.

Krouživými a klikatými pohyby si děti procvičují důležité sekvence čar pro tvary, které budou muset později použít u psaní písmen. Od tohoto okamžiku děti začínají s nácvikem na špetkový úchop. Děti si více uvědomují používání prstů. Tuto dovednost si mohou cvičit při manipulaci s drobnými předměty, jako jsou korálky, zapínání knoflíků nebo kousky skládaček.

Jak na správný špetkový úchop

Špetkový úchop je úchop tužky pomocí tří prstů – palce, prsteníčku a prostředníčku. Palec a ukazováček jsou bříšky prstů proti sobě a svírají tužku. Prostředníček hranou bříška podpírá tužku zespoda. Prsteníček a malíček jsou přitisknuté k prostředníčku. Začátečnickou chybou bývá to, že děti používají bříška prostředníku. Tak ale dochází k omezení pohyblivosti ruky.

úchop tužky

Na procvičování jsou vhodné trojhranné silné pastelky a tužky. Německá značka Faber-Castell má tužky a pastelky s patentovanou GRIP zónou s masážní a protiskluzovou úpravou a speciální okénko na jméno. Hodit se vám bude popisovače na podepsání. Předejdete tak záměně.

 

Během nácviku kreslení a psaní se dítě učí koordinaci oko-ruka, procvičuje a automatizuje si pohyby. Výhradně jednostranné, monotónní pohyby, jako je intenzivní používání mobilního telefonu nebo online her, brání důležitému rozvoji ovládání oko-ruka. Mají-li děti ve škole uspět, musí se opakovaně učit složité uchopovací situace: házení a chytání míčku, navlékání korálků, skládání kostek i vystřihování tvarů.

Když děti kreslí nebo cvičí psaní, dejte jim také příležitost k relaxaci, aby ruka nebyla příliš napjatá. Ať třesou rukama, rychle pohybují prsty po stole nebo po zádech jiného dítěte nebo napodobují různé pohyby, jako hnětení, míchání, trhání….

Potřebujete tip na plnicí pero pro svého prvňáčka? Přečtěte si článek Jak vybrat správné pero >>

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *